Nieuws

Zeven ervaren MUN leerlingen van het Maerlant hebben op 9-11 maart meegedaan aan een zeer unieke conferentie: de Future We Want Model United Nations met als locatie de droom van iedere MUN leerling (én MUN director): het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York! We blikken hieronder terug op deze mooie MUN reis.

Wanneer de skyline van Manhattan dan eindelijk opduikt en de leerlingen op de achterbank het bekende liedje van Alicia Keys neuriën beseffen we het pas echt: we zijn in NEW YORK! “Mevrouw dit is toch gaaf!”, horen we vanuit de taxi. Het eerste uitzicht op de stad is inderdaad zeer indrukwekkend te noemen, al helemaal omdat de stad bedekt gaat onder een flink pak sneeuw. De ‘city that never sleeps’ lijkt behoorlijk lam gelegd te zijn door de grote sneeuwstorm die tijdens onze vlucht flink huisgehouden heeft.

Na een enigszins onverwachte maar achteraf gezien nogal komisch te noemen check-in (“Mevrouw, toen we onze kamer inliepen lagen er 2 mannen in bed”) blijkt dat we in een zeer fijn gelegen hotel verblijven: het Westin Grand Central Hotel midden in hartje Manhatten op een steenworp afstand van het hoofdkwartier van de Verenigde Naties – de op dat moment nog onwerkelijke locatie van het hoofddoel van deze reis.

Alvorens de conferentie begint hebben we op dag 1 de tijd om onze leerlingen iets van de Big Apple te laten zien. Grand Central station, de trappen van de NY Public Library (voor onze leerlingen het decor van Gossip Girl), St. Patrick’s Cathedral, Times Square en Central Park, we laten ze alle highlights zien van Manhattan. In de middag is er zelfs nog tijd om een boottocht over de Hudson River te maken. Op dag 2 staan we vroeg in de ochtend ook nog even op de Brooklyn Bridge (Mevrouw Prins en Mevrouw de Steur op ‘het bankje’ van Sex & the City) en bezoeken we dezelfde ochtend Ground Zero en het One World Trade Center.

’s Middags kan de MUN ervaring dan echt beginnen: we krijgen een rondleiding door het VN hoofdgebouw! Nu Nederland deze maand voorzitter is van de VN Veiligheidsraad maakt dit ons bezoek hieraan des te meer bijzonder.

Trots zijn wij op onze leerlingen die bijna alle vragen van de gids over de VN weten te beantwoorden. We bezoeken de vergaderzalen van de VN Veiligheidsraad, de General Assembly en we staan oog in oog met de schilderijen van de Secretaris-Generalen die de VN sinds haar bestaan geleid hebben. Zowel onze leerlingen als wijzelf zijn zeer onder de indruk van dit prachtige gebouw.

Op zaterdag 10 maart begint de MUN conferentie dan echt. Helaas moest de FWW-MUN een dag van te voren een flinke beproeving doorstaan: door de sneeuwstorm was de VN genoodzaakt haar agenda flink om te gooien waardoor er voor een grote groep deelnemers halsoverkop gezocht moest worden naar een alternatieve locatie voor de zaterdagochtend en de zondag. De start van de conferentie was doordoor behoorlijk chaotisch. Tot overmaat van ramp konden Alix Kasteel noch Mevrouw de Steur het VN gebouw ’s ochtends niet in wegens het ontbreken van een security pass. Maar gelukkig was daar onze redder in nood: Mevrouw Prins wist hen het gebouw binnen te loodsen!

Uiteindelijk zat iedereen gelukkig op zijn plek in the VN-gebouw en hebben onze leerlingen fantastisch werk verricht. Dit keer vertegenwoordigden onze MUN’ers de oliestaat Kuwait – een op het eerste gezicht niet zo’n makkelijke opgave. Toch slaagden onze leerlingen erin om moties in te brengen, te speechen en te excelleren als echte UN Ambassadors. Esther Lanting en Lia Mendeszoon grepen binnen hun committee de leiding (“onze reso is door!!!!!”), Tim Robbers en Clara Brothier wisten Kuwait’s initiatief over nucleaire vrije plekken in het Midden Oosten binnen te slepen, Alix Kasteel verdedigde Kuwait’s onderwijsbeleid wat leidt tot economische voorspoed en last but not least, Charlotte Schenk was zelfs in staat om halsoverkop van land te wisselen (“Ja ik ben nu Uganda geworden, maar gaat heel goed!!”).

Jawel, al met al kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde MUN ervaring en bovenal: wat zijn we trots op deze lichting!